Orkla Suomen tarpeisiin räätälöidyn lanseeraustyökalun avulla tieto pysyy aina ajan tasalla ja on kaikkien käytettävissä. Ykkösprioriteettina on minimoida manuaalinen aherrus, vähentää Exceleitä ja poistaa tuplatyö. ”Näin säästyy merkittävästi työaikaa muuhun olennaiseen”, kiteyttää Orkla Suomen Project Manager Jussi Tamminen.
Vuosikello™-sovellus on ollut Orkla Suomen myynti- ja markkinointitiimillä laaja-alaisesti käytössä jo vuosia. Orkla Suomi kaipasi sen rinnalle kevyttä ja joustavaa työkalua, joka helpottaisi erityisesti tuotelanseerauksia. Perjantai otti toiveesta koppia ja kehitti Orkla Suomen olemassa olevaan Vuosikello-sovellukseen kokonaan uuden Launch Plan -lanseeraustyökalun. Sen tärkeimpänä tehtävänä on tuoda selkeyttä tuotehallintaan. Näin varmistetaan, että kaikki toimenpiteet valmistuvat ajoissa.
– Tarvitsimme joustavan, kevyen ja tarpeisiimme suunnitellun sovelluksen, josta kaikki ylimääräinen on karsittu minimiin, Jussi Tamminen kiteyttää.
Orkla Suomi tunnetaan lukuisista ruoka-, snacks- ja makeistuotteistaan. Yritys vastaa muun muassa tuotemerkeistä Abba, Ahti, Ekströms, Felix, FunLight, Grandiosa, Jacky, Kantolan, Oolannin, Panda, Paulúns, Risifrutti ja Taffel. Koska tuotepaletti on laaja ja uusia lanseerauksia tehdään säännöllisesti, toimintatapojen kehittäminen on tärkeää. Tuotelanseeraukset ovat monimutkainen prosessi, jossa lukuisat osa-alueet vaikuttavat toisiinsa.
– Aiemmin meillä oli monia käytäntöjä muun muassa omassa valmistuksessa sekä Orklan yhtiöillä tai ulkopuolisilla yhtiöillä. Kukin toimi vakiintuneiden toimintatapojen mukaisesti, mikä ei aina tukenut tietojen hallintaa muuttuvissa olosuhteissa.
Tavoitteenamme on minimoida manuaalinen aherrus ja poistaa tuplatyö. Näin säästyy merkittävästi työaikaa.
– Suurimmat haasteet liittyivät tuotetietoihin sekä tiedon syntymisen ja jakamisen hallintaan. Varsinkin viiveet ja niiden hallinta eri tehtävien välillä oli haastavaa. Kyseessä on prosessi, jossa mukana ovat tuotetietotiimin lisäksi lähes kaikki yrityksen funktiot suunnittelusta ostoon sekä tuotannosta kaupallisiin toimintoihin.
Orkla Suomi siirtyi uuteen PIM-tiedonhallintajärjestelmään ja ERP-toiminnanohjausjärjestelmään pari vuotta sitten. Samalla kaksi yritystä yhdistyi yhdeksi yhtiöksi.
– Tiedostimme, että meidän on parannettava prosessejamme, jotta tuotetiedot pysyvät parhaassa mahdollisessa kunnossa. Oli selvää, että tarvitsimme työkalun tuotelanseerausten hallitsemiseen. Mieleemme tuli Vuosikello-sovellus ja lähdimme haastamaan Perjantaita sen kehittämiseksi.
Lanseeraustyökalu räätälöitiin vastaamaan Orkla Suomen tarpeita nopealla aikataululla. Tamminen kertoo yhteistyön sujuneen erinomaisesti.
– Ideointi Perjantain kanssa oli mukavaa ja saimme hyvin tietoa, miten tarpeitamme voitaisiin ratkoa. Myös heränneet lisätoiveet otettiin huomioon. Perjantai oli hienosti asian päällä ja sovitut aikataulut pitivät. Saimme vastauksia kysymyksiin ja ratkaisuja esille nousseisiin haasteisiin.
– Tärkeimpänä oli kehittää sovelluksesta helppokäyttöinen ja kevyt. Tällöin sen parissa työskenteleminen on mahdollisimman vaivatonta – myös heille, jotka käyttävät sovellusta harvakseltaan. Toiminnallisuutta pyrittiin automatisoimaan paljon, jotta arki sovelluksen kanssa on mutkatonta.
Kaikki tieto on aina reaaliaikaisesti saatavilla. Sen ansiosta jokainen tietää, missä lanseerauksessa mennään ja mitkä toimenpiteet ovat juuri nyt työn alla.
Työkalun suurimmiksi hyödyiksi Tamminen listaa lanseerausten kokonaisvaltaisen ja läpinäkyvän hallinnan. Sovelluksen sisältämä tieto ja sen mahdollistama ajanhallinta tuovat välitöntä hyötyä, kunhan käyttäjä on päässyt tutuiksi eri toiminnallisuuksien kanssa.
– Kiteytettynähän tämä on ajanhallintatyökalu. Kaikki tieto on aina ajan tasalla ja heti saatavilla. Tekniikka mahdollistaa minkä tahansa raportin tuottamisen reaaliaikaisesta datasta, eikä tarvetta lukuisille yksittäisille Exceleille enää ole. Nyt opettelemme uusia, parempia ja yhtenäisiä toimintamalleja. Kaikki tietohan aikatauluista lähtien on jo saatavilla – Launch Planissa. Uuden softan läpikäyminen edellyttää toki aina uuden opettelua, mutta se palkitsee muun muassa säästyneenä työaikana, Tamminen hymyilee.
Sekä Vuosikello että Orkla Suomelle räätälöity Launch Plan -lanseeraustyökalu ovat tekniseltä toteutukseltaan Perjantain COO, Head of Digital Mikke Heleniuksen ja Senior developer Jussi Niinikosken käsialaa.
– Koska Perjantai on isolta osaltaan mainostoimisto, Vuosikello leimaantuu helposti puhtaasti markkinoinnin suunnitteluun. Haluammekin tuoda esille, että Vuosikello on vertailun kestävä ohjelmisto ja taipuu vaikka mihin! Softastamme on apua monille hyvin erilaisiin tarpeisiin, kuten Orkla Suomen lanseeraustyökalu osoittaa, Helenius toteaa.
– Tehtävänämme on kuunnella ja huomioida erilaiset tarpeet. Pystymme niiden pohjalta kehittämään täsmällisesti toiveita vastaavia työkaluja, jotka helpottavat yritysten arkea lukuisilla eri tavoilla. Rajana on oikeastaan vain mielikuvitus ja motivaattorina palo kehittää toimintaa eteenpäin, Niinikoski kiteyttää.
Onko omalla yritykselläsi kehitettävää suunnitelmien hallinnassa ja jalkauttamisessa? Tutustu Vuosikello™-sovelluksen tarjoamiin mahdollisuuksiin tai haasta meidät ideoimaan uutta.